V dnešnej dobe už vzdelávanie chápeme ako neodmysliteľnú súčasť života. Vzdelanostná úroveň je dôležitý ukazovateľ prosperity, rozvoja nielen kraja, či regiónu, ale celej spoločnosti. Spoločnosť sa preto snaží investovať do vzdelávania, do rozvoja ľudského kapitálu, pretože len ten môže byť efektívne využitý a následne aplikovaný v rozvoji krajiny. Na prvom mieste už nestojí len kapitál, ale intelektuálny kapitál, teda vzdelanie, ktoré nikto nikomu nemôže vziať. Investície do vzdelávania sú investíciami, ktoré sa spoločnosti vrátia v podobe kvalifikovaných ľudí . Cieľom predkladanej dizertačnej práce je určiť dominantné motivačné charakteristiky vzdelávania sa u vybranej cieľovej skupiny Košického samosprávneho kraja s dôrazom najmä na PR nástroj vysokoškolskej vzdelávacej organizácie. Materiál, ktorý sme využili pri napĺňaní čiastkových cieľov a úloh realizovaného výskumu predstavujú domáce a zahraničné pramene, ako aj štatistické údaje. Ďalej sme využívali dostupné a zverejnené informácie, ako sú štatistické ročenky a správy krajských a okresných úradov, ďalej údaje o vzdelanostnom stave a vývoji Košického samosprávneho kraja, ako aj vybrané sociálno-ekonomické ukazovatele a pod. V druhej etape realizácie výskumu sme využili empirické údaje získané z primárneho výskumu realizované v konkrétnom regióne KSK v rámci definovaných cieľových publík, ako i údaje získané v rámci vlastnej hĺbkovej analýzy, a to predovšetkým vzdelanostného potenciálu a motivačných charakteristík vzdelávania sa vybranej cieľovej skupiny Košického samosprávneho kraja vo vzťahu k PR vysokoškolskej vzdelávacej organizácií. V rámci primárneho výskumu bola použitá dopytovacia metóda - štruktúrovaný dotazník. V rámci kvalitatívneho výskumu bola použitá metóda interview na získanie kvalitatívnych dát. Na vyhodnotenie dotazníka sme využili matematicko-štatistické analýzy, a to najmä Pearsonovu korelačnú analýzu, metódy deskriptívnej štatistiky - Eta koeficienty, frekvenčné tabuľky a opisné charakteristiky číselných premenných (štatistický priemer a štatistická odchýlka), faktorovú analýzu a pod. Celkový výstup výskumu i celá predkladaná dizertačná práca môže slúžiť ako podklad pre konkrétnu vysokoškolskú vzdelávaciu organizáciu, a to z hľadiska analýzy hlavných komunikačných aktivít s dôrazom najmä na PR nástroj danej vysokoškolskej vzdelávacej organizácie.