V tejto práci sa venujem skúmaniu, návrhu a spôsobu implementácie ovládacích prvkov pre dotykové zariadenia s OS Android. Práca popisuje zásady vedúce k úspešnému dizajnu nového ovládacieho prvku. Ovládacie prvky som skúmal hlavne z hľadiska použiteľnosti, intuitívnosti a zapamätateľnosti. Na základe tohto výskumu som určil jednotlivé aspekty, tvoriace každú simuláciu. Podľa týchto aspektov ich kategorizujem, popisujem ich základné princípy, zloženie, mieru ich použiteľnosti a dizajn. Uvádzam návrhy na zlepšenie niektorých existujúcich nástrojov, ako aj príklady implementácie existujúcich prvkov, so zameraním na najúspešnejšie a najrozšírenejšie. Súčasťou práce je aj návrh a implementácia nových nástrojov. Tieto nástroje sú vytvorené v súlade so zásadami, ktoré zabezpečujú vysokú mieru intuitívnosti a použiteľnosti. Konkrétne ide o nový rýchly princíp, umožňujúci vytváranie selekcie obrázkov v galérii a o inovatívny spôsob ovládania textových operácií - kopírovania, strihania a vkladania. Práca tiež obsahuje koncept ovládacieho prvku uľahčujúceho orientáciu a prácu s členitým menu v akejkoľvek aplikácií dotykových zariadení. Kľúčové slová: Android, ovládacie prvky, dotykové zariadenia, užívateľské rozhrania, použiteľnosť, simulácie, intuitívnosť.