DZB - Zverejnená bakalárska práca

Spôsoby interpretácie výsledkov vedeckého výskumu vo vyučovaní chémie

Autor
Pitschmannová, Gabriela
Školiteľ
Lauro, Peter
Oponent
Jenisová, Zita
Škola
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre FPV UKF KCH
Rok odovzdania
2021
Počet strán
74s.
Trvalý odkaz - CRZP
https://opac.crzp.sk/?fn=detailBiblioForm&sid=B8B637139F1066794514BA0C2B44
Primárny jazyk
slovenčina

Typ práce
Bakalárska práca

Študijný odbor
7605 | *učiteľstvo a pedagogické vedy

Dátum zaslania práce do CRZP
18.04.2021

Dátum vytvorenia protokolu
19.04.2021

Dátum doručenia informácií o licenčnej zmluve
10.06.2021

Práca je zverejniteľná od
10.06.2021

Elektronická verzia
 Stiahnuť prácu (pdf)
 Prehliadať
V dôsledku stále klesajúcej úrovne prírodovednej gramotnosti a záujmu študentov o prírodné vedy je potrebné hľadať nové motivačné prístupy vo vzdelávaní. Bakalárska práca sa preto zaoberá problematikou interpretácie aktuálnych výsledkov vedeckého výskumu vo vyučovaní chémie ako sľubného motivačného faktora k ďalšiemu štúdiu chemických odborov. Teoretická časť práce popisuje motiváciu a jej využitie v edukačnom procese a sumarizuje súčasný stav popularizácie vedy na Slovensku. Praktická časť pozostáva z analýzy učebníc chémie pre základné školy a gymnáziá a z didaktického prieskumu. V učebniciach sme sledovali výskyt informácií o vedeckých objavoch, ktoré boli následne spracované do prehľadových tabuliek. Hlavným cieľom didaktického prieskumu bolo overiť, či učitelia chémie na základných a stredných školách počas výučby odkazujú na aktuálne výsledky výskumnej činnosti a ich aplikácie v praxi, pričom sme sa zamerali najmä na frekvenciu a metódy sprístupňovania týchto informácií a taktiež výber informačných zdrojov. Didaktický prieskum bol realizovaný prostredníctvom dvoch dotazníkov, ktorých výsledky boli spracované formou popisnej štatistiky. Výsledky ukázali, že väčšia časť učiteľov prezentuje žiakom aktuálne vedecké poznatky v mesačných až polročných intervaloch. Najčastejšou formou ich intepretácie je diskusia, prezentácia alebo video a približne polovica zapojených učiteľov využíva na vyhľadanie informácií vedecko-popularizačné médiá. Frekvencia prezentovania týchto informácií žiakom na základných školách je porovnateľná s frekvenciou na gymáziách a iných stredných školách. Najčastejšie prezentujú vedecké výsledky učitelia s dĺžkou praxe 6 – 10 rokov. Výsledky tejto bakalárskej práce môžu byť využité ako východisko pri tvorbe nových metodických postupov na implementáciu aktuálnych výsledkov výskumnej činnosti do výučby s cieľom zvýšenia motivácie žiakov k štúdiu chémie ale aj iných prírodovedných predmetov.
Due to the constantly declining level of scientific literacy and students' interest in natural science, it is necessary to look for a new motivational approaches in education. The bachelor thesis therefore deals with the issue of interpretation of current results of scientific research in the teaching of chemistry as a promissing motivator to pursue the study of chemistry departments. The theoretical part of the thesis describes the motivation and its use in the educational process and summarizes the current condition of science popularization in Slovakia. The practical part of the bachelor thesis consists of an analysis of chemistry textbooks for primary and grammar schools and of didactic survey. We monitored the occurrence of information about scientific discoveries in textbooks and we processed them into summary tables. The main objective of the didactic research was to verify whether the chemistry teachers in primary and secondary schools refer to the current results of the research activity and their application in practice, focusing mainly on frequency and methods of making this information available and the selection of information sources. Didactic survey was carried out by two questionnaires, the results of which were processed in the form of descriptive statistics. Results showed that the vast majority of teachers present current scientific knowledge to students at monthly to semi-annual intervals. The most common form of their interpretation is a discussion, presentation or video and about half of the teachers participating in the survey use science-popularization media to search for information. The frequency of information presentation to students in primary schools is comparable to the frequency in grammar schools and other secondary schools. The highest frequency occurred in teachers with experience of 6-10 years. The results can be used as a starting point in the creation of new methodological procedures for the implementation of current research results in the teaching of chemistry and other natural sciences.

Verzia systému: 6.2.61.5 z 31.03.2023 (od SVOP)