Investície do ľudského kapitálu sú nevyhnutné pre zabezpečenie prežitia podnikov na trhu a hrajú dôležitú úlohu pri realizácii celkovej rozvojovej stratégii spoločnosti. Nato aby zamestnanci pracovali efektívne a dosahovali výsledky práce, je potrebné, aby ich podnik motivoval. Motivácia a napĺňanie potrieb zamestnancov zásadne vplýva na zvyšovanie a udržiavane výkonov. Je možné ju meniť v závislosti od uspokojovania ľudských potrieb, životných situácií, ale aj vnútorného a vonkajšieho prostredia. Hlavným cieľom dizertačnej práce je návrh manažérskeho modelu motivácie zamestnancov lesnícko-drevárskych podnikov na území Slovenska. Pomocou modelu je možné určiť motivačné potreby zamestnancov v závislosti od ich pohlavia, veku, vzdelania a pracovného zaradenia, ale aj v členení odvetví. Analytická časť práce vychádza z výsledkov dotazníkového prieskumu, prostredníctvom ktorého sa podarilo osloviť 1494 respondentov pracujúcich v drevospracujúcich podnikoch a 920 respondentov pracujúcich v lesníckych podnikoch. Z výsledkov prieskumu a štatistickým testovaním (použitím viacrozmernej analýzy rozptylu) sa podarilo zistiť vplyv jednotlivých sledovaných faktorov na úroveň motivácie zamestnancov a zároveň ich vzájomne porovnať v rámci odvetví. Pre drevospracujúce a lesnícke podniky je potrebné zostaviť samostatné modely motivácie na základne zistenia diferencií v úrovni motivácie. Pomocou zostavených motivačných modelov môže manažér bez konkrétnej analýzy úrovne motivácie zamestnanca, definovať jeho motivačný program v závislosti od vplyvu analyzovaných faktorov.