DDP - Zverejnená diplomová práca

Simulačný model vozidla

Autor
Súkeník, Dávid
Školiteľ
Brumerčík, František
Oponent
Lukáč, Michal
Škola
Žilinská univerzita v Žiline 02000 02130
Rok odovzdania
2020
Počet strán
73s.
Trvalý odkaz - CRZP
https://opac.crzp.sk/?fn=detailBiblioForm&sid=69B07E5EF4F2B22F0881B7C7FD1B
Primárny jazyk
slovenčina

Typ práce
Diplomová práca

Študijný odbor
2302 | dopravné stroje a zariadenia

Dátum zaslania práce do CRZP
02.06.2020

Dátum vytvorenia protokolu
02.06.2020

Dátum doručenia informácií o licenčnej zmluve
07.07.2020

Práca je zverejniteľná od
ihneď

Elektronická verzia
 Stiahnuť prácu (pdf)
 Prehliadať
SÚKENÍK, Dávid: Simulačný model vozidla. [Diplomová práca]. Žilinská univerzitav Žiline. Strojnícka fakulta; Katedra konštruovania a častí strojov. Vedúci diplomovej práce:doc. Ing. František Brumerčík, PhD. Stupeň odbornej kvalifikácie: Inžinier (Ing.), 2020.Cieľom diplomovej práce je vytvoriť simulačný model experimentálneho malého mestského elektromobilu Edison. Model vozidla je zameraný na pozdĺžnu dynamiku.Vytváraný je v softvéroch Matlab, Simulink, Simscape a nadstavby špecializujúcej sa namechanické systémy - Driveline. V práci bol zostavený prehľad simulačných metódpoužívaných v automotive, bližšie boli porovnané dva spôsoby matematického afyzikálneho modelovania. Simulačný model vozidla Edison vytvorený v práci zahŕňalmodely komponentov: motor, batérie, logiku regulátora, planétovú prevodovku, diferenciál,pneumatiky, brzdy. Umožňoval meniť jazdné scenáre, profil vozovky, podmienky okolia aparametre regulátora. Model bol testovaný na 3 jazdných scenároch. Presnosť modelu bolaoverená dátami nameranými z jazdy. Model preukázal vysokú presnosť pri porovnaníkriviek rýchlostí vozidla, väčšie odchýlky boli pri krivkách otáčok motora a odoberanéhoprúdu. Odchýlky boli pravdepodobne spôsobené neznámymi nastaveniami regulátora ztestu, podmienkami okolia a trate, nepresnými hodnotami v modeloch komponentov,absencie modelu elektrickej časti regulátora. Prínosom modelu je, že umožňuje verifikáciudát z meraní, predvídanie správania vozidla v rôznych jazdných situáciách, dokáže skrátiťčas dlhotrvajúcich testov, simuluje vplyv zmeny komponentov a parametrov na výslednúdynamiku vozidla bez toho, aby bolo potrebné ich reálne meniť na vozidle. Vytvorený modelje vhodným základom pre ďalšiu prácu aj vďaka Simscape platforme, na ktorej je postavený.Budúce zlepšenia by mohli obsahovať pruženie a tlmenie, bočenie vozidla, systém vodiča, model solárnych panelov, model elektrickej časti regulátora v Simscape Electrical. Kľúčové slová: simulačný model, fyzikálny model, Simscape, elektromobil, Edison.
SÚKENÍK, Dávid, Bc.: Vehicle Simulation Model. [Diploma thesis]. University ofŽilina. Faculty of Mechanical Engineering; Department of Design and Machine Elements.Tutor: doc. Ing. František Brumerčík, PhD. Degree: Engineer (Ing.), 2020.The objective of the diploma thesis is to create a simulation model of an experimental small urban electric vehicle Edison. The model of the vehicle is focused on the longitudinaldynamics. It is created in the Matlab software, Simulink, Simscape and an extensionspecializing on mechanical systems - Driveline. In the thesis, an overview of simulationmethods used in the automotive industry was created, two of the methods were comparedmore closely - mathematical and physical modeling. The simulation model of the Edisonvehicle built in the thesis included models of these components: electric motor, batteries,logic of the regulator, planetary gearbox, differential, tires and brakes. It enabled tocustomize driving scenarios, road profile, external conditions and parameters of theregulator. The model was showcased on 3 driving scenarios. The accuracy of the model wasverified against data measured during real testing drive. The model showed very highaccuracy when comparing the curves of vehicle speed, but the results differed morecomparing the curves of motor speed and current drained. The variations were probablycaused by unknown regulator parameters from the test, conditions of the environment andthe road, inaccurate values in the models of individual components, absence of a model ofthe regulator's electrical parts. The model allows to verify data from tests, predict thevehicle's behavior in various driving situations, it can shorten the duration of tests that wouldtake a long time to perform, simulate the effect of component and parameter changes on theresulting vehicle dynamics without the need to change them on the real vehicle. The modelcreated represents a useful basis for future work, also because of the Simscape platform uponwhich it is built. Future improvements could include suspension and damping, vehicle yaw,system of the driver, model of solar panels, model of the electrical part of the regulator inSimscape Electrical. Keywords: simulation model, physical model, Simscape, electric vehicle, Edison.

Verzia systému: 6.2.61.5 z 31.03.2023 (od SVOP)