DZB - Zverejnená bakalárska práca

Inspection and Editing of 3D Reconstructions in VR

Autor
Gajdošech, Lukáš
Školiteľ
Madaras, Martin
Oponent
Riečický, Adam
Škola
Univerzita Komenského v Bratislave FMFI FMFI.KAI
Rok odovzdania
2019
Počet strán
51s.
Trvalý odkaz - CRZP
https://opac.crzp.sk/?fn=detailBiblioForm&sid=56521031C266C9A2AB3706001945
Primárny jazyk
angličtina

Typ práce
Bakalárska práca

Študijný odbor
2511 | aplikovaná informatika

Dátum zaslania práce do CRZP
31.05.2019

Dátum vytvorenia protokolu
31.05.2019

Dátum doručenia informácií o licenčnej zmluve
01.12.2019

Práca je zverejniteľná od
01.12.2019

Elektronická verzia
 Prehliadať
Point clouds are sets of points in space, usually obtained by a 3D scanner in varying quality and detail. They are becoming widely used in diverse areas of science and industry. As with any data structure, a quality processing tool is needed. Since it is a representation of a 3D spatial data, a flat 2D monitor is evidently not the ideal displaying device. On the other hand, virtual reality can provide a much better environment for evaluating such data visually, together with motion controllers for intuitive control over the interface. Our motivation in this implementation-oriented bachelor thesis was to develop a tool which will be a part of the existing object reconstruction pipeline. After an object is scanned from multiple angles and scans are automatically aligned, the user can load the data into our tool to inspect it, fix the errors, manually adjust the alignment or delete outliers. We developed it using Unreal Engine 4, which provides a robust and powerful framework. Thanks to its support of C++ libraries, scripting and Blueprint system, it can be used to create various interactive tools. The resulting software can be controlled with classical mouse and keyboard approach or with motion controllers in virtual reality. Two separate graphical interfaces are implemented for these two different use-cases. Various information can be visualized, such as points intensities or normals. For working with point clouds consisting of a huge amount of points, several accelerating structures are evaluated. Octree best suited our needs, so a custom version is implemented. We also use several ray-object intersection algorithms to select a point with its neighborhood using a mouse or a controller. After the adjustments, point cloud can be exported in its original format. There is still a huge amount of possible functions that can be added to the software in the future.
Mračná bodov sú množiny bodov v priestore, ktoré zväčša získavame ako výsledok 3D skenera v rôznej kvalite a podrobnosti. Ich využitie sa rozmáha vo všemožných odvetviach vedy a priemyslu. Rovnako ako pri iných dátových štruktúrach, aj tu potrebujeme nástroj na ich spracovanie. Keďže ide o 3D priestorové dáta, plochý 2D monitor nie je ideálnym zobrazovacím zariadením. Na druhú stranu, virtuálna realita a pohybové ovládače môžu poskytnúť lepšie prostredie na prácu s takýmito dátami. V tejto implementačnej bakalárskej práci bolo našou motiváciou vytvoriť nástroj, ktorý bude použitý v existujúcom procese rekonštrukcie objektov. Po naskenovaní objektu z viacerých strán a automatickom zarovnaní skenov si používateľ môže načítať dáta v našom programe, aby si ich prezrel, opravil chyby, manuálne upravil zarovnanie a odstránil outliery. Pri vývoji sme využili najnovšie technológie, ako Unreal Engine 4, ktorý poskytol robustný základ. Vďaka jeho podpore C++ knižníc, skriptovaniu a systému Blueprintov môže byť použitý na tvorbu najrôznejších interaktívnych nástrojov. Výsledné softvérové riešenie sa dá ovládať s použitím myši a klávesnice, ale aj vo virtuálnej realite s pohybovými ovládačmi. Pre tieto dva prístupy sme vyvinuli samostatné používateľské rozhrania. Je možné vizualizovať rôzne informácie, ako intenzity bodov, alebo normály. Zvážili sme niekoľko urýchľovacích štruktúr pre prácu s početnými mračnami bodov. Využívame oktálový strom, pretože najviac vyhovoval našim potrebám. Takisto sme použili niekoľko algoritmov na vyhodnotenie priesečníku lúča s nejakým objektom, aby sme mohli ovládačom vyznačiť bod a jeho okolie. Po úprave sa mračno bodov dá exportovať do pôvodného formátu. Naďalej ostáva veľa potenciálnych funkcionalít, ktoré môžu byť do softvéru pridané v budúcnosti.

Verzia systému: 6.2.61.5 z 31.03.2023 (od SVOP)