DDZ - Nezverejnená dizertačná práca

Architektúra areálov riečnych prístavov na slovenskom úseku Dunaja

Autor
Dubiny, Martin
Školiteľ
Kráľová, Eva
Oponent
Boháč, IvoKačírek, Ľuboš
Škola
Slovenská technická univ. v Bratislave FAD ÚDTAaOP (FAD)
Rok odovzdania
2023
Trvalý odkaz - CRZP
https://opac.crzp.sk/?fn=detailBiblioForm&sid=52D5268610832158D8A394036F77
Primárny jazyk
slovenčina

Typ práce
Dizertačná práca

Študijný odbor
3507 | *architektúra a urbanizmus

Dátum zaslania práce do CRZP
20.06.2023

Dátum vytvorenia protokolu
18.08.2023

Dátum doručenia informácií o licenčnej zmluve
25.08.2023

Práca je zverejniteľná od
20.06.2024

Prístavná infraštruktúra patrí k strategickým častiam národného hospodárstva. Oproti zahraničiu u nás predstavuje uzatvorenú zónu, kam bežne obyvateľ, či turista nezavíta. Na slovenskom úseku Dunaja ležia tri významné riečne prístavy v – Bratislave, Komárne a Štúrove. Počas 20. storočia prešli niekoľkonásobnými premenami, ktoré ovplyvnili ich územné rozloženie a skladbu stavebného fondu v rámci vnútorného areálu i mesta. Prístavná infraštruktúra na našom území zažila rozkvet na prelome 19. a 20. storočia. Rozvoj zastavuje nepriazeň 1. svetovej vojny. „Zlaté časy“ sa vrátili v medzivojnovom období a pretrvali až do začiatku 2. svetovej vojny. Po 2. svetovej vojne nastáva rozsiahle odstraňovanie škôd. Neskôr sa vyrovnáva s príchodom socialistického režimu a po roku 1989 s obdobím privatizácie. Na prelome „milénia“ podlieha modernizácii a v poslednom desaťročí prebieha diskusia, či je možné prístavnú infraštruktúru začleniť medzi priemyselné dedičstvo spolu s hľadaním nového funkčného využitia územia. Výskum dizertačnej práce sa zameral na vybraný druh industriálneho dedičstva, a to architektúru prístavnej infraštruktúry. Identifikácia hodnôt špecifického druhu architektúry predkladá prehľad jej potenciálu pre ďalší rozvoj prístavného územia. Porovnanie súdobej priemyselnej architektúry a vybraných prístavov, zároveň konfrontácia s historickými, kultúrnymi a spoločenskými vplyvmi podporuje komplexnosť výskumu. Ukazuje sa, že odbornú diskusiu v oblasti priemyselného dedičstva je potrebné nielen na domácich i medzinárodných konferenciách, ale i v praxi, viesť v interdisciplinárnej rovine. Výsledok dizertačnej práce prináša súhrn poznatkov o problematike prístavnej infraštruktúry u nás, čo predstavuje prínos a obohatenie poznania, ktoré do súčasnosti nebolo komplexne spracované. Popisuje jej základné prvky z urbanisticko-architektonického hľadiska. Synergické prepojenie urbanizmu a architektúry medzi dopravnou, vodnou, priemyselnou prístavnou infraštruktúrou a mestom skrýva vysoký potenciál ďalšieho využitia.

Verzia systému: 6.2.61.5 z 31.03.2023 (od SVOP)