Toggle navigation
Hlavná stránka
Zoznam záznamov
Rozšírené hľadanie
Hľadať
DDP - Zverejnená diplomová práca
Železničná stanica Bratislava – Vinohrady
Autor
Kadák, Tomáš
Školiteľ
Nahálka, Pavel
Oponent
Brna, Pavol
Škola
Slovenská technická univ. v Bratislave FA ÚAOB (FA)
Rok odovzdania
2020
Trvalý odkaz - CRZP
https://opac.crzp.sk/?fn=detailBiblioForm&sid=2DE4D0DBB221E90D178AFBBEC259
Primárny jazyk
slovenčina
Typ práce
Diplomová práca
Študijný odbor
3507 | *architektúra a urbanizmus
Dátum zaslania práce do CRZP
24.05.2020
Dátum vytvorenia protokolu
24.05.2020
Dátum doručenia informácií o licenčnej zmluve
17.07.2021
Elektronická verzia
Prehliadať
Kľúčové slová (ostatné):
verejná doprava
Bratislava_Vinohrady
TIOP
železničná stanica
Abstrakt v primárnom jazyku
Zadaním tejto diplomovej práce bol návrh novej železničnej stanice Bratislava – Vinohrady, ktorá sa nachádza v lokalite súčasnej existujúcej stanice. Táto lokalita je významným dopravným uzlom v rámci mesta a práve tento fakt bol kľúčovým pri návrhu. Hlavným zámerom bolo vytvorenie či posilnenie dopravného systému mesta, pričom variabilita dopravy bude zahrnutá aj v samotnom koncepte stavby. Spojenie železničnej prepravy spolu so systémom TIOP a električkou MHD v jeden priestor zvýšilo hodnotu tejto stanice a tým zefektívnilo možnosti pre pohyb či smerovanie návštevníkov. Odľahčenie Račianskej ulice od hustej automobilovej dopravy je zabezpečené vďaka systému Park and Ride - záchytné parkovisko, ktoré je situované medzi ramenami nástupíšť vedených z priestorov stanice. Tento systém bude mať veľký význam najmä pre obyvateľov mestskej časti Rača, nakoľko dopravné kolóny vznikajú hlavne smerom k tejto časti mesta. Vytvorenie priameho prepojenia električkovej dráhy Vajnorská – Račianska s využitím obratiska električky prispelo k zokruhovaniu MHD v rámci mesta, čoho je práve obratisko symbolom. Súčasťou zadania bola integrácia cyklistov, kde je riešením okrem novej cyklotrasy aj samotný nástup do stanice s možnosťou pohodlnej prepravy vlakom.Taktiež bohaté možnosti pre peších, ako napríklad nadchod či podchod cez Račiansku ulicu. Spomínaný podchod je taktiež súčasťou návrhu a dochádza k prepojeniu stanice Vinohrady so železničnou stanicou Predmestie, ktorá je taktiež navrhovanou zastávkou systému TIOP. Stanica je okrem prevádzok železníc obohatená o prevádzky kaviarni, kníhkupectva, rýchleho občerstvenia či lekárne, vďaka čomu bude navštevovaná aj ľuďmi, ktorí práve necestujú, ale len trávia svoj voľný čas v priestoroch stanice. Riešenie konštrukcie objektu pozostáva z dvoch hlavných častí a tým je železobetónový skelet v kombinácií s velkorozponovými drevenými rámami, ktoré prekrývajú celý staničný priestor s nástupišťami. Vysunuté konštrukcie nástupíšť či priestory presunu batožiny sú tvorené oceľovými nosníkmi a rámami. V objekte sú využité aj progresívne technológie ako integrácia fotovoltaiky do presklenia strešného plášťa či dažďová záhrada pre odvodnenie stavby. Pre železničnú dopravu je železničná stanica Vinohrady niečo ako vstupná brána pri príchode do Bratislavy, preto by malo byť jej stvárnenie o to reprezentatívnejšie. Dominantná architektonická forma úplného prekrytia staničného priestoru odkazuje na dôležitý význam tejto stanice v rámci celého mesta Bratislava.
1659200