DDZ - Zverejnená dizertačná práca

Mediácia transferu poznatkov pri prechode z vizuálneho na textové programovanie mobilných aplikácií

Autor
Tóth, Tomáš
Školiteľ
Lovászová, Gabriela
Oponent
Kalaš, IvanŠnajder, Ľubomír
Škola
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre FPV UKF KI
Rok odovzdania
2020
Počet strán
155s.
Trvalý odkaz - CRZP
https://opac.crzp.sk/?fn=detailBiblioForm&sid=1C2ACAED49234363BC5BEFD65969
Primárny jazyk
slovenčina

Typ práce
Dizertačná práca

Študijný odbor
1181 | teória vyučovania informatiky

Dátum zaslania práce do CRZP
01.04.2020

Dátum vytvorenia protokolu
01.04.2020

Dátum doručenia informácií o licenčnej zmluve
02.07.2020

Práca je zverejniteľná od
02.07.2021

Elektronická verzia
 Prehliadať
Vo vyučovaní základov programovania je aktuálnym trendom využívanie vizuálneho spôsobu programovania prostredníctvom skladania predpripravených grafických prvkov drag&drop spôsobom. Aj z vlastnej skúsenosti z edukačnej praxe sme zaznamenali rýchly pokrok študentov pri tvorbe mobilných aplikácií v takomto vizuálnom programovacom prostredí, akým je aj MIT App Inventor 2. Študenti následne prejavujú záujem o tvorbu aplikácií spôsobom typickým pre profesionálny vývoj – textovým programovaním v Android Studiu. Výsledky predvýskumu ale preukazujú značnú priepasť v schopnosti študentov medzi programovaním vizuálnym a textovým spôsobom. V dizertačnej práci navrhujeme a následne overujeme koncepciu vyučovania programovania zameranú na optimalizáciu prechodu študentov z vizuálneho programovania na textové. Koncepcia je založená na teórii sprostredkovaného prenosu, programovaní hybridným spôsobom a využívaní nástroja Java Bridge ako mediátora transferu poznatkov. Výsledky poukazujú na pozitívny účinok navrhnutej koncepcie vyučovania a použitia mediátora pri transfere poznatkov pri prechode z vizuálneho na textové programovanie. Študentom sa podarilo dosiahnuť nešpecifický transfer poznatkov. Síce vyšší výkon študenti dosiahli vo vizuálnom programovaní, boli schopní vytvoriť netriviálne aplikácie aj textovým programovaním. Na konci výskumu prejavovali pozitívny postoj k textovému programovaniu a kladne hodnotili aj svoju schopnosť tvoriť aplikácie takýmto spôsobom. Nástroj Java Bridge a funkciu generovania kódu hodnotili ako nápomocnú pri prechode.
In the teaching of introductory programming, the current trend is to use the visual way of programming. It is based on composing the prepared graphic elements in drag&drop manner. Students’ rapid progress in creating mobile applications in a visual programming environment, such as MIT App Inventor 2, is recorded from educational practice. Afterwards, the students’ interest in creating applications in a way typical for professional development – by textual programming in Android Studio, is shown. However, the results of the pre-research show a considerable gap in the students’ ability to program in visual and textual way. In the dissertation thesis, the teaching conception of programming is designed and verified. The conception is aimed at optimizing the transition of students from visual programming to textual programming. The conception is based on the theory of mediated transfer, hybrid programming and the using of Java Bridge as a knowledge transfer mediator. The results show the positive effect of the designed conception and the used mediator in the transfer of knowledge in the transition from visual to textual programming. The students achieved far transfer (high road transfer). Although students achieved higher performance in visual programming, they were able to create non-trivial applications by textual programming too. At the end of the research, students showed a positive attitude towards textual programming and they also positively evaluated their ability to create applications in this way. Java Bridge and the code generation feature was evaluated by students as helpful.

Verzia systému: 6.2.61.5 z 31.03.2023 (od SVOP)