Po páde štátneho socializmu v strednej Európe vznikli centralizované ústavné súdy s cieľmi pomôcť spoločnosti pri prechode k demokracii a zabrániť návratu autokratických režimov. Zmeny formálnych právomocí a viac či menej štandardný vývoj v zložení jednotlivých ústavných súdov podnietili spochybnenie rozšíreného regionálneho presvedčenia o ich schopnosti chrániť demokraciu. Zároveň, tieto zmeny prehĺbili vnímanie, že výkonnosť ústavných súdov závisí takmer výlučne na podpore iných politických aktérov, predovšetkým exekutívy a legislatívy. Druhá vo výskumoch i verejnom diskurze prezentovaná téza kategorizuje ústavné súdnictvo ako „protiväčšinovú inštitúcu“, neraz prispievajúcu k úspechu nedemokratických hnutí, často využívajúcich rétoriku nelegitímnosti “nevolených elít”, vrátane sudkýň a sudcov ústavných súdov. V pozadí oboch téz, ktoré nie sú spoľahlivo empiricky overené, je chápanie demokracie „s prívlastkami“, v ktorej je „vláda ľudu” zhmotnená cez vládu väčšiny („demokracia v minimalistickom chápaní”) obmedzovaná základnými právami a deľbou moci („liberálna/ústavná demokracia”). Kriticky reagujúc na tieto tézy, predkladaná práca analyzuje, ako špecifické chápania demokracie obmedzujú potenciál ústavných súdov chrániť demokratický politický režim. Na tento účel využíva koncept „demokracie bez prívlastkov”, v ktorej základné práva a deľba moci sú neoddeliteľné od vlády ľudu. V tomto ponímaní sú ústavné súdy nie iba kelsenovskými strážcami ústavy, ale strážcami demokracie. Limity potenciálu ústavných súdov chrániť demokraciu zapadajú do komplexnejšieho modelu vplyvu ústavných súdov na demokraciu založenom na teoretických pojednaniach o význame ideí pre politickú zmenu, ktorá môže nastať vplyvom rozhodnutí politických inštitúcií. Chápania demokracie odrážajú vnímanie poslania ústaných súdov nimi samými, ktoré práca empiricky rekonštruuje prostredníctvom komparatívnej analýzy rozhodnutí ústavných súdov v Maďarsku a v Slovenskej republike. V oboch krajinách vzniklo ústavné súdnictvo s rozsiahlymi právomocami a obe ponúkajú jedinečnú rozmanitosť politických režimov po roku 1989, zahŕňajúcu tak konsolidujúce sa demokratické režimy ako aj neliberálny režim (Maďarsko krátko po nástupe Viktora Orbána) a semi-autoritársky režim (Slovensko za obdobia tzv. mečiarizmu). Práca ukazuje, ako oba ústavné súdy chápali demokraciu v piatich rovinách od ich vzniku ako samostatných inštitúcií do septembra 2017 a ako prevažujúce chápanie demokracie ako vlády väčšiny oddelenej od ochrany ľudských práv, deľby moci a iných princípov obmedzilo ich pôsobenie ako strážcov demokracie počas väčšiny skúmaného obdobia. Ambíciou práce je jej tematickým zameraním (analýza právne relevantných výstupov politických inštitúcií), konceptuálnymi východiskami (kombinácia právnych teórií o úlohe ústavných súdov s novým inštitucionalizmom a teoretickými vymedzeniami demokracie) a výskumným dizajnom (výber prípadov naprieč rôznymi typmi konaní a porovnanie dvoch ústavných súdov so zohľadnením politického kontextu) prispieť k medziodborovému skúmaniu pôsobenia inštitúcií v politických režimoch na pomedzi politického a (socio-)právneho výskumu. Interdisciplinárny prístup práce má potenciál ponúknuť nový pohľad na výkon poslania ústavných súdov ako strážcov demokracie vedome vychádzajúcich z robustného chápania demokracie. Práca je príspevkom do diskurzu o súdnom rozhodovaní, postavení a úlohe sudkýň a ústaných sudcov ako aj spôsoboch ochrany demokracie pred jej úpadkom. Kľúčové slová: demokracia, ústavné súdnictvo, ústavné súdy, Maďarsko, Slovenská republika, stredná Európa, V4, kontextuálna analýza, protiväčšinová dilema