DDP - Zverejnená diplomová práca

Počítačová simulácia odpruženia MTB bicykla

Autor
Páterek, Tobiáš
Školiteľ
Smetanka, Lukáš
Oponent
Kohár, Róbert
Škola
Žilinská univerzita v Žiline 02000 02130
Rok odovzdania
2023
Počet strán
66s.
Trvalý odkaz - CRZP
https://opac.crzp.sk/?fn=detailBiblioForm&sid=B9F89BDF2FCAC708552C5B4B24F4
Primárny jazyk
slovenčina

Typ práce
Diplomová práca

Študijný odbor
2381 | *strojárstvo

Dátum zaslania práce do CRZP
16.05.2023

Dátum vytvorenia protokolu
16.05.2023

Dátum doručenia informácií o licenčnej zmluve
02.06.2023

Práca je zverejniteľná od
ihneď

Elektronická verzia
 Prehliadať
Kľúčové slová (ostatné):
Cieľom diplomovej práce je rozšíriť súčasné poznatky o prednom odpružení na horských bicykloch známych aj ako MTB, ako aj vykonať počítačovú simuláciu MTB vidlice.Diplomová práca je rozdelená do dvoch hlavných kapitol. Prvá sa zaoberá tlmením na bicykli prostredníctvom rámu, ďalej načrtáva tlmenie na bicykli vďaka pružnosti plášťov. Následne práca opisuje nekonvenčné prvky používané na tlmenie bicykla pri prechode nerovnosťami. Hlavný blok tejto kapitoly sa zameriava na tlmenie pomocou prvkov odpruženia, ako sú vidlice alebo zadné tlmiče. Druhá kapitola sa zameriava na prevedenie simulácie, taktiež aj opisuje vstupné súbory údajov použitých na simuláciu.Celkovo diplomová práca odhalila základy odpruženia bicyklov a do hĺbky sa zamerala na MTB vidlice. Mierne sa dotkla aj témy zadných tlmičov. Pokiaľ ide o vidlice pre horské bicykle, práca podrobne vysvetlila každú časť zostavy vidlice. Okrem toho diplomová práca porovnávala výhody a nevýhody vzduchových a pružinových vidlíc. Vďaka veľkému prehľadu a porovnaniu jednotlivých typov vidlíc a tlmičov je diplomová práca užitočnou pomôckou pre každého konštruktéra prvkov odpruženia na MTB bicykli.Simulácia odhalila, že vďaka vhodným vstupným údajom použitým na simuláciu sa dosiahli primerané výsledky. Celkovo môžeme simuláciu považovať za výkonný a lacný nástroj na získanie potrebných informácií bez skutočného testu.
The aim of the thesis is to widen the current knowledge of the front suspension on mountain bikes also known as MTB, as well as perform a computer simulation of MTB fork.The thesis is divided into two main chapters. The first chapter covers a Damping on a bicycle via a frame, then outlines the damping on the bicycle via an elasticity of the tires. Nextly this chapter describes unconvetional items used for the damping on the bicycle, and furthermore is chapter focuses on the damping with suspension elements, such as forks or rear shocks. The second chapter is all about simulation and data sets used for the simulation as well as perfoming the simulation it’s self.Overall this master’s thesis revealed the basics of the bicycle suspensions and focused in depth on MTB forks. It also touched slightly on the subject matter of the rear shocks. In the matter of mountain bike forks, the thesis explained to a detail each part of a fork assembly. Furthermore, the master’s thesis compared the pros and cons of the air and the spring forks.Thanks to a large overview and comparison of each type of the forks and shock absorbers, the master's thesis is a useful tool for any designer of suspension elements on an MTB bike.The simulation revealed that thanks suitable data sets used for the simulation, reasonable outcomes were obtained. All in all, the simulation was a powerful and cheap tool to gain necessary information without a real test.

Verzia systému: 6.2.61.5 z 31.03.2023 (od SVOP)