DDP - Zverejnená diplomová práca

Optimalizácia nápravy nebrzdeného prívesného vozíka

Autor
Mutala, Tomáš
Školiteľ
Hrček, Slavomír
Oponent
Bronček, Jozef
Škola
Žilinská univerzita v Žiline 02000 02130
Rok odovzdania
2023
Počet strán
78s.
Trvalý odkaz - CRZP
https://opac.crzp.sk/?fn=detailBiblioForm&sid=C0DEB8E07572332BAD210C15805F
Primárny jazyk
slovenčina

Typ práce
Diplomová práca

Študijný odbor
2381 | *strojárstvo

Dátum zaslania práce do CRZP
12.05.2023

Dátum vytvorenia protokolu
12.05.2023

Dátum doručenia informácií o licenčnej zmluve
02.06.2023

Práca je zverejniteľná od
ihneď

Elektronická verzia
 Prehliadať
Kľúčové slová (ostatné):
Diplomová práca sa zaoberá optimalizáciou nápravy nebrzdeného prívesného vozíka. Hlavným cieľom práce je navrhnúť nové uchytenie vlečenej tyče nápravy na nosný rám prívesného vozíka. V teoretickej časti je zameraná na prehľad prívesných vozíkov, ich vývoj z pohľadu histórie a členenie podľa rôznych kritérií a legislatívy. Obsahom sú taktiež nápravy prívesných vozíkov spolu s jednotlivými typmi pruženia, špeciálne typy náprav a trendy vývoja v tejto oblasti. Záver teoretickej časti je tvorený teoretickými základmi uplatnenými pri riešení témy, medzi ktoré patrí MKP analýza a softvér Creo Parametric. Úvod praktickej časti popisuje riešený prívesný vozík, simuláciu jeho pôvodného stavu pred poškodením a zoznam požiadaviek potrebný k rozpracovaniu návrhov na optimalizáciu. Na základe tohto zoznamu sú vyhotovené štyri konštrukčné varianty uchytenia vlečenej tyče nápravy na nosný rám prívesného vozíka, kde pri každom z nich sú zobrazené výsledky simulácie pri zaťažení 600 kg. Jednotlivé varianty boli zhodnotené a na základe dvojbodovej metódy a výsledkov simulácie bol vybratý najvhodnejší variant riešenia, ktorý bol ďalej porovnaný s pôvodným prívesným vozíkom. Súčasťou praktickej časti je tiež popis návrhu konštrukcie optimalizačného variantu, ktorý je realizovaný pomocou softvéru Creo Parametric a taktiež popis postupu všetkých MKP simulácií v práci, ktoré boli vyhotovené pomocou softvéru Ansys Workbench. K optimalizačnému variantu sa vypracovala technická dokumentácia a na záver práce bol zhodnotený z technicko-ekonomického hľadiska.
The thesis deals with the optimization of the axle of an unbraked trailer. The main objective of the thesis is to design a new attachment for the trailing bar of the axle to the supporting frame of the trailer. The theoretical part focuses on an overview of the trailers, their development in terms of history, and their classification according to different criteria and legislation. The content also covers the axles of trailers together with the different types of suspension, special types of axles, and the trends of development in this area. The theoretical part concludes with the theoretical foundations applied to the topic, which include FEM analysis and Creo Parametric software. The introduction of the practical part describes the designed car trailer, the simulation of its original state before the damage, and the list of requirements needed to elaborate the optimization proposals. Based on this list, four design variants of the attachment of the trailing axle bar to the trailer frame are made, where for each of them the simulation results at a load of 600 kg are shown. The different variants were evaluated and the most suitable design variant was selected based on the two-point method and the simulation results, and further compared with the original car trailer. The practical part also includes a description of the design of the optimization variant, which is implemented using the Creo Parametric software, and also a description of the procedure of all FEM simulations in the thesis, which were made using the Ansys Workbench software. The technical documentation for the optimization variant has been developed and at the end of the thesis, it has been evaluated from a techno-economic point of view.

Verzia systému: 6.2.61.5 z 31.03.2023 (od SVOP)