Sociálne médiá rozširujú prostredie Web 2.0 o sociálny prvok a doplňujú zložky, kto-rými sú človek a technológie, o aspekt sociálnych vzťahov. Ľudia tak dnes môžu nad-väzovať sociálne vzťahy nielen s inými osobami, ale tiež s podnikmi, médiami, úradmi či značkami. Možnosti, ktoré so sebou prináša tento digitálny dialóg, menia nielen správanie zákazníkov, ale tiež ich očakávania voči konkrétnemu podniku. Pre maloob-chod je komunikácia so spotrebiteľmi jedným z kľúčových faktorov a tým základ dlho-dobej ekonomickej úspešnosti. Sociálne médiá podporujú výmenu názorov, informácií a skúseností. Cieľom práce je koncepcia a realizácia štúdií o využívaní sociálnych médií v odvetví sanitárnej techniky. V ich rámci sa ako súčasť práce spracovali dotazníky s otázkami na malé a stredné podniky zo sanitárnej branže o ich externom a internom využívaní sociálnych médií. Taktiež bolo cieľom objasniť, v akej fáze začlenenia so-ciálnych médií sa nachádzajú tieto podniky. Z výsledkov analýz v rámci výskumu jasne vyplýva malý význam sociálnych médií pre väčšinu oslovených predajcov. V internej komunikácii sa platformy sociálnych médií využívajú len v zanedbateľnej miere a pri-márny dôraz je kladený na rozhovory so zamestnancami. V externej komunikácií panu-jú obavy z kritiky a z možného narušenia dátovej bezpečnosti, čo brzdí využívanie so-ciálnych médií. Z preskúmania špecifickej situácie daného odvetvia sa vyvodzuje záver, že na optimálne využívanie potenciálu sociálnych médií v internej i externej komuni-kácii skúmaných podnikov treba uskutočniť prerod ich firemnej kultúry.
So far, people and technology have been the most important components of the Web 2.0 but Social Media add a social element: relations. Not only are people able to relate to other people but also to companies, the media, authorities or brands. This digital dia-logue offers a lot of possibilities which change the behaviour and expectations of cus-tomers. In retail the communication with customers is one of the key variables, thus the basis for a long-term economic success. Social Media support the exchange of opinions, information and experiences. The purpose of this work is to design and carry out studies regarding the use of Social Media in the sanitary industry. Therefore, questionnaires were developed in order to ask small medium-sized companies in the sanitary industry about their external and internal use of Social Media and to what extent they have been implemented so far. The data analysis showed clearly that Social Media is only of little importance for most of the retailers. Social Media platforms are barely used in internal communication. The focus is on appraisal interviews. In external communication the use of Social Media is also limited as retailers fear criticism and data security breaches. As a result of the studies the following conclusion can be drawn: The involved compa-nies need to change their corporate culture in order to make optimal use of the potential of social media in internal and external communication.