V posledných rokoch prebieha v sektore finančných služieb nesmierne zosilnenie tlaku konkurencie. Staromódne úverové inštitúcie, ktoré často pripomínali úrady a potreby klientov zohľadňovali len čiastočne, už v tomto prostredí nemohli ďalej fungovať. Dôvody sú rôzne. Predovšetkým transparentnosť trhu, ktorá v poslednom období mimoriadne narástla, stanovuje nové meradlá. Výraznou mierou k tomu prispeli rapíd-ne technologické zmeny a možnosti, ktoré nám poskytujú nové médiá, ako je napríklad internet, ktorý odstránil hranice medzi existujúcimi trhmi (porovnaj Ackermann 1998, str. 455 a nasl.). Súčasne sa výrazne zvýšil počet poskytovateľov, keďže už neexistuje klasické vymedzenie výlučne bankových a poistných transakcií, či obchodov s nehnuteľnosťami. Ak chce byť spoločnosť úspešná na súčasnom finančnom trhu, musí ponúkať širokú paletu produktov a rovnako klientovi ponúknuť stále dôležitejšiu dlho-dobú hodnotu vyplývajúcu z danej ponuky (porovnaj Ludwig 1998, str. 130 a nasl.). Pre národné hospodárstvo je okrem toho veľmi dôležitá akumulácia kapitálu spojená s úspornou prevádzkou. Bez dostatočného krytia životných poistení by moderné národné hospodárstvo bolo neúplné a aj ohrozené. Hospodárska strata spojená s úmrtím alebo stavom práceneschopnosti sa kompenzuje a udržiava v únosných hraniciach práve vďaka životnému poisteniu. Štát je tak v rozsiahlej miere zbavený dodatočných nákladov spojených so starostlivosťou o pozostalých alebo s dôchodkovým zabe-zpečením. Životné poistenie je teda významným pilierom podporujúcim stabilizáciu a zabezpečenie hospodárskeho života. V danej súvislosti prináleží sociálnemu zabe-zpečeniu mimoriadny význam, keďže kvôli úbytku pracujúceho obyvateľstva môže dôjsť k odbremeneniu jedine prostredníctvom súkromného zabezpečenia a rastu aktív.