Malé a stredné podniky (MSP) majú veľký význam pre vývoj ekonomiky, hrajú osobitnú úlohu pri zabezpečovaní zamestnanosti, sú motorom inovácie a prispievajú k štruktúrnej zmene. Taktiež ako i väčšie podniky sú MSP vystavené najrozličnejším konkurenčným faktorom, musia sa prispôsobovať zmeneným podmienkam životného prostredia a nájsť cestu, aby si zabezpečili dlhodobú konkurencieschopnosť. Toto dlhodobé smerovanie podniku, pri ktorom je potrebné zodpovedať základné otázky týkajúce sa produktového portfólia, spôsobu výroby, distribúcie a obsluhovaných trhov, sa často opisuje konštruktom stratégie. Formulovanie a presadzovanie stratégií tvorí jadro strategického vedenia, resp. strategického riadenia podnikov. V teórii a praxi boli na to vyvinuté najrozličnejšie koncepty a metódy, prevažne pre prevádzkovú prax veľkých podnikov. Predmetná výskumná práca má podať príspevok o intenzite strategického správania MSP v Nemecku pôsobiacich v oblasti strojov a zariadení vo vzťahu k praxi a generovať vedomosti relevantné pre konanie pre malé a stredné podniky v oblasti nachádzania stratégií.
Small and medium sized companies (SME) have a very strong and important position in the German economy. They have responsibility regarding the development of the industry to secure employment and are the engine for technical development and competiveness. Similar as bigger companies SME are threatened with different competitions, different environmental changes. Never the less, although these general changes increase the pressure to SME more and more, they have to find a long-term orientation to handle this and develop the position in the market. This long-term orientation for SME, which means for example questions to the products, to the sales, to the technology, to production costs and to the relevant markets often find answers with the construction of strategy. The development and integration of strategies are the core of strategic leadership and strategic management. Theory and practice show different methods and concepts with the focus of practical usage for companies. This dissertation shall create a practical handout regarding the intensity of strategic behavior of SME in the German mechanical industry combined with usable knowledge for SME to build, find and use strategy for the company.