Potenciálny volič určitej strany je porovnateľný so zákazníkom, ktorý si pre uspokojenie
určitej potreby môže zvoliť medzi rôznymi produktmi a službami. Možno teda
konštatovať: Tak ako volič (pri príležitosti volieb do spolkového snemu, krajinského
snemu alebo komunálnych volieb) dáva svoj hlas tej strane alebo tomu kandidátovi, pri
ktorej resp. pri ktorom verí, že najlepšie zastúpi jeho (politické) očakávania, želania
a v konečnom dôsledku potreby, tak si kupujúci vyberie na kúpu ten produkt, ktorý tak
presne odhadol, že je to ten správny pre splnenie jeho potreby. Voliči ako aj kupujúci
vychádzajú pri úkone voľby alebo kúpy vedome alebo nevedome z určitých výberových
kritérií. Tieto výberové kritériá sa pokúša preskúmať takisto strana, ktorá sa zúčastňuje na
voľbách, resp. kandidát, ktorý sa zúčastňuje na voľbách, ako aj predávajúci, ktorý ponúka
svoj produkt (resp. svoju službu) na trhu.
Z principiálnej identity správania voličov a kupujúcich sa naskytá otázka, či resp. do akej
miery je možné, tie metódy a nástroje, ktoré sa osvedčili v marketingu, uplatniť tvorivo aj
pri získaní a udržaní politických mandátov – bez toho aby sa pritom skĺzlo do
schematizmu. Skôr je pri zodpovedaní tejto otázky potrebné, zreteľne charakterizovať
možnosti, ale tiež hranice prevoditeľnosti marketingových metód a nástrojov. V tom
spočíval cieľ predmetnej práce, v ktorej majú byť zobrazené možnosti a svojráznosti
politického marketingu. Mali by byť podané impulzy a podnety na zamyslenie. Tak sa
vychádzalo zo špecifík politického marketingu, t.j. marketingu pre vznik a udržanie
politických mandátov.
Najväčšie politické strany sa dnes chápu v maximálnej miere ako „strany stredu“, a tým
sledujú spoločenským a hospodárskym vývojom podmienený „trend k stredu“ medzi
obyvateľstvom. Schopnosť k integrácii politických okrajových skupín môže byť síce v
individuálnych prípadoch pre výsledok volieb rozhodujúca, základ pre tvorbu väčšiny sa
však môže vytvoriť len získaním potenciálu voličov, ktorí sa radia politickému a
sociálnemu stredu.
To znamená, že politické strany, ktoré sa snažia o realizáciu svojho programu strany
trvalou účasťou na štátnej tvorbe vôle, musia vo veľkej miere agitovať v tom istom poli
voličov ako konkurenti. Pre voliča, ktorý sa sám priraďuje k politickému stredu, je na
druhej strane tendenčne voliteľná viac ako jedna strana; identifikácia strany –
determinovaná v mnohých prípadoch sociálnym prostredím – ustupuje flexibilnému,
konkrétnou situáciou podmienenému výberu z existujúcej ponuky.
Tento vývoj má za následok, že politické strany sa vo svojej snahe o získanie a udržanie
politických mandátov v pribúdajúcej miere musia správať podobne ako ekonomické
podniky, ktoré sa snažia o získanie a väzbu zákazníkov so svojim podnikom.
Táto špecifickosť politického marketingu spočíva – v protiklade k tradičnému
produktovému marketingu – v tom, že predmetom politického marketingu je získanie a
udržanie ľudí, ktorí zastupujú určitý politický smer a prostredníctvom tohto smeru majú
zastupovať záujmy tých voličov, ktorými boli (analogicky ku kúpe produktu alebo služby)
volení, resp. od ktorých dostal nositeľ mandátu (napr. poslanec spolkového snemu svoj
mandát).